Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Klarna Payment with Swish
Accordion FAQ med Animation
LEVERANS
Hur lång leveranstid har ni? +
Våra normala leveranstider är ca 1 - 3 vardagar. Under januari förekommer det dock längre leveranstider.Detta är dock cirkatider och kan variera något. Vid hög orderingång, helgtider, sjukdom eller liknande kan det ta längre tid innan din order skickas. Du får ett mejl när din order skickats. Postens och DHLs ledtider kan variera och påverka leveranstiden för ditt paket.
Jag har inte fått mitt paket, vad gör jag? +
Om du inte fått ditt paket så ska du först och främst kontakta Postnord eller DHL. I många fall kan en granne eller familjemedlem tagit emot ditt paket, hör dig för i din omgivning om någon tagit emot det innan du kontaktar leverantören. Efter att du tagit kontakt med speditören ska du alltid kontakta oss.
KÖP OCH BETALNING
Vilka betalningsalternativ erbjuder ni? +
Vi erbjuder betalning via kort, Swish samt Klarnas samtliga betalningsalternativ. Vid avhämtning i butik går det bra att betala med dessa alternativ direkt på plats.
Jag vill avbryta mitt köp, hur gör jag det? +
Skicka ett mejl till [email protected] och berätta att du vill avbryta ditt köp. Förutsatt att din beställning ej är skickad kan vi avbryta den.
Jag har angett fel adress/epost/telefonnummer, hur gör jag? +
Skicka ett mejl till [email protected] och förklara vad som behöver ändras. Förutsatt att din beställning ej är skickad kan vi eventuellt ändra information.
Hur ändrar jag i min order? +
Vi kan dessvärre inte ändra på lagda ordrar. Du kan dock komplettera med en ny order som vi sedan kan slå samman med tidigare order. Kontakta oss på [email protected] så hjälper vi dig.
Får man med information om stenarna/kristallerna? +
Nej, vi skickar ej per automatik med information om stenar/kristaller man köper via oss. Utförlig information om egenskaper, storlek, ursprung etc. återfinns i vår webbshop. Använd med fördel vår sökfunktion. Önskar du att vi skickar med lappar med din order behöver du specifikt be om detta i samband med ordern. I övrigt är det den information som återfinns på ditt kvitto vi hänvisar till.
REKLAMATION OCH ÅNGERRÄTT
Jag vill göra en retur/reklamation, hur gör jag det? +
Du som kund behöver höra av dig till oss på [email protected] innan retur av varor. Du som kund står för returfrakt, transportrisk och skick på vara/varor. Skicka returen till:

Kristallknuten Aktiebolag
Tarstadgården 1103
26875 Tågarp

Skicka alltid med följesedel med din retur. Efter vi mottagit din retur så inspekterar vi varorna. Förutsatt att varorna är i gott skick gör vi en återbetalning till det betalmedel du använde vid köptillfället. Hos Kristallknuten har du har alltid 14 dagars ångerrätt.
Du kan läsa mer om retur och ångerrätt i våra köp & fraktvillkor
Kan jag byta en vara jag inte är nöjd med? +
Absolut. Ett byte av vara faller under retur och du behöver följa samma steg som vid en retur till oss.
ÖVRIGA FRÅGOR
Har ni en butik man kan besöka? +
Vi har butik på Tarstadgården utanför Tågarp i västra Skåne. Du kan enkelt hitta till oss här.
Är era stenar och kristaller äkta och har hög kvalitet? +
Självklart. Vi jobbar bara med seriösa grossister och gruvor. Vi strävar alltid efter högsta möjliga kvalitet. I de fall en sten eller kristall är syntetisk skriver vi ut det i produktbeskrivningen. Vi har dock väldigt få syntetiska stenar i vårt sortiment. Vi eftersträvar alltid högsta möjlig kvalitet utan att det blir för dyrt för dig som kund. Genom mycket goda kontakter världen över kan vi köpa in stora partier av mycket hög kvalitet, och det till låga priser.
Kan kristaller hjälpa mig fysiskt och psykiskt? +
Hos oss finner du ett vackert utbud av kristaller, vars skönhet och unika energier har lockat människor i århundraden. Vi på Kristallknuten vill dock betona att kristallers andliga egenskaper inte är vetenskapligt bevisade. Deras påverkan på vår fysiska och mentala hälsa baseras främst på personliga upplevelser och tro. Det är viktigt att komma ihåg att kristaller inte är en ersättning för professionell medicinsk rådgivning eller behandling. Om du upplever hälsoproblem bör du alltid konsultera en kvalificerad läkare eller annan medicinsk expert för en korrekt bedömning och behandling. Kristaller kan vara ett komplement till ditt välmående, men de bör inte betraktas som en primär källa till vård. Vi uppmuntrar dig att utforska kristallernas skönhet och energi, men alltid med en medvetenhet om deras begränsningar när det kommer till vetenskap och medicinsk pålitlighet. Vår webbshop är här för att erbjuda dig vackra produkter som kan berika din livsstil och spirituella praxis, men vi stöder också en ansvarsfull och balanserad syn på deras användning.
Är det illa för miljö och människor att bryta kristaller? +
Detta är något som täcker in flera områden och aspekter. Vi köper in kristaller och stenar från flertalet olika grossister och tillverkare världen över, och då bara från de företag vi litar på avseende människa och miljö. Det allra bästa är såklart att kunna plocka kristallerna själv, men då detta tyvärr är mycket svårt så får vi nöja oss med det näst bästa; att köpa från en leverantör vi kan lita på, och då så nära källan som är möjligt och med så få mellanhänder som möjligt. Dessvärre finns det idag ingen certifiering och lagkrav på spårbarhet, likt det vi ser för tex Fairtrade, vilket faktiskt är väldigt synd. Det finns dock företag och organisationer som jobbar för att detta ska införas, vi tycker det är väldigt viktigt att sådana certifieringar kommer på plats och vi stöttar en sådan certifiering fullt ut, men samtidigt förstår vi problematiken i att få ett sådant system robust och världstäckande. Då är det extra viktigt att vi köper in stenar och kristaller från leverantörer vi kan lita på. I vissa fall bryts kristaller och stenar som en biprodukt i samband med annan kommersiell gruvbrytning. Spårbarheten i sådana fall kan vara minimal då brutet material i många fall kan ha blivit blandat från olika gruvor och kan vara årtionden gammalt innan det når marknaden. En annan aspekt som gör att spårbarheten minskar är att en produkt kan brytas i ett land för att sedan förädlas i ett annat land. Det behöver inte alls vara något dåligt, men spårbarheten riskerar att bli sämre. Detta ställer således extra stora krav på att man litar på sina leverantörer. Inte sällan bryts dock kristallerna småskaligt, direkt i gruvor och av små familjeföretag. Det förekommer såklart stora variationer på hur detta görs men det är här vi som inköpande företag har riktigt goda möjligheter att handplocka de företag som gör det på ett schysst sätt för människa och miljö, och samtidigt få god spårbarhet på produkterna. De mindre företagen är ofta mer engagerade i dessa frågor och är väldigt måna om sina kunder. Det är alltså win-win; människor och miljö behandlas schysst och vi kan känna oss trygga när vi köper in från dem. Sen bör man även sätta detta i proportion till att det mesta vi konsumerar idag kommer från jorden på ett eller annat sätt och dessvärre i flera fall med obefintlig eller ingen spårbarhet alls; tex brytning av metaller till elektronik och batterier, asfalt och underlag till våra vägar, olja och gas, byggnadsmaterial, kläder, plastprodukter o.s.v. Kristallbrytning är en försvinnande liten del i förhållande till ovannämnda produkter och gör liten verkan på moder jord. Men icke desto mindre är det mycket viktigt att det sker på ett korrekt sätt för miljö och människor, i alla led.

Aspekter vi på Kristallknuten tar hänsyn till:
- Människa och miljö, dvs hur utvinns kristallerna och vem gör det
- Fraktsätt (om klimatkompensation erbjuds, typ av frakt etc)
- Småskalighet framför storskalighet (vi föredrar små familjeägda företag med direktkontakt)

Hem