Köp- och fraktvillkor

  1. Om Kristallknuten Aktiebolag
  • Företaget har sitt säte i Tågarp. Företagets postadress är Tarstadgården 1103, 26875 Tågarp.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  • All text, information och alla bilder på kristallknuten.se är skyddat material och får således ej kopieras utan vårt samtycke. Om så sker kan Kristallknuten Aktiebolag vidta rättsliga åtgärder.
  1. Beställning
  • Du måste vara minst 18 år för att få beställa från Kristallknuten.se
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
  • Lagda ordrar behandlas alltid individuellt om inget annat anges. Om kunden önskar slå samman flera ordrar måste kunden berätta det för oss via epost till [email protected]. Är en eller flera ordrar redan packade slår vi ej samman ordrar.
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är ca 2 - 4 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Vi skickar 1-3 gånger per vecka beroende på antal orderingångar. Kristallknuten Aktiebolag förbehåller sig rätten till ytterligare längre leveranstid än vad som anges på kristallknuten.se. Det är kundens skyldighet att hålla sig uppdaterad med den fraktinformation som anges på kristallknuten.se.
  • Vi tar ej ansvar för felaktiga leveransuppgifter. Var noga när du fyller i adress, epost och övriga uppgifter. Det är köparens ansvar att ange korrekt information. Kontrollera alltid din skräppost då viktiga mejl från oss eller Postnord kan hamna där. 
  • Vi tar inget ansvar för Postnords och DHLs tid för hantering av försändelser då detta ligger utom vår kontroll. Tänk på att längre leveranstid kan förekomma vid tex helgdagar och högtider.
  • Väljer du Postnord Varubrev som fraktsätt så är din försändelse spårbar men oförsäkrad och delas ut i din brevlåda i den mån det går, får försändelsens ej plats i din brevlåda kan den komma att lämnas/hänga utanför din bostad eller gå till ett ombud där du kan hämta den. Postnord notifierar dig vid leverans. Väljer du Postnord Ombud så är din försändelse försäkrad och den kommer alltid till ett ombud där du kan hämta ut den. Väljer du DHL så får du ditt paket levererat till närmsta DHL Service Point.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
  • Vid ej uthämtad försändelse debiteras kunden en administrationskostnad om 150 kr, vidare kan det även tillkomma fakturakostnad för Klarna och Swish. OBS! Du måste alltid hämta ut din försändelse även om du ångrar dig.
  • Om din försändelse kommit bort så bör du alltid i första hand kontakta Postnords Kundtjänst. Kan de inte hjälpa dig så kontakta oss.
  • Vid köp för 800 kr eller mer är frakten gratis. Fri frakt gäller dock ej utanför Sverige och heller inte ordrar med liveboxar där det alltid tillkommer en fraktavgift på minst 59 kr.
  • Liveboxar har längre leveranstid. Det kan ta upp till 3 veckor innan en livebox skickas.
  • Minsta köpbelopp på Kristallknuten.se är 100 kr.
  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Möjlighet att välja EUR och DKR finns.
  • Om inget annat anges så gäller alltid pris per styck.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • Vi förbehåller oss också mot att en vara kan vara slut och visa felaktigt saldo i varulagret. Vi har då rätt att ta bort dessa produkter från din order, alternativt erbjuda en ersättningsvara eller leverans när varan är åter i lager.
  • Rabattkoder, rabatter, företagsrabatter samt rabatt för trogen kund gäller ej fyndvaror, varor med nedsatt pris, story sales, liveboxar, frakt och presentkort.
  • Rabatter gäller ej retroaktivt på redan genomförda köp.
  • Rabatter kan ej kombineras.
  • Vi förbehåller oss rätten att ändra rabatter och rabattkoder utan att meddela detta innan.
  1. Ångerrätt och byte
  • Vid köp av varor på webbplatsen kristallknuten.se har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som börjar gälla en (1) dag efter det att du har tagit emot den vara som du har beställt.
  • Du kan även byta en vara mot en annan likvärdig inom dessa 14 dagar. Du betalar själv både returfrakt samt ny frakt för den vara du vill byta till.
  • Adress för att returnera dina varor är:

Kristallknuten Aktiebolag

Tarstadgården 1103

26875 Tågarp


5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 

  • Du som kund måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till [email protected]. I ditt meddelandet ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du måste meddela oss inom 14 dagar från det att du erhållit varan.
  • Du som kund bör omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du som kund står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning och i originalskick. Vi rekommenderar dig att alltid skicka med spårbart gods.
  • Återbetalning av köpeskilling eller utskick av bytesvara görs först när vi har erhållit varan i fullgott skick enligt ovan.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande eventuell värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde (gäller vid använd eller skadad produkt).

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig
  • Köp av varor inom kategorin 2:a sortering.
  • Produkter som har modifierats eller på annat sätt påverkats av kund, tex försök att laga en produkt.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Rökelser, vax och hållare till rökelser och vax som använts.
    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar och fotodokumenterar produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att en eventuellt defekt har upptäckts.
  • Om en skada upptäcks på försändelse skall denna omedelbart anmälas till Postnord eller DHL för skadehantering. Detta ska göra direkt till Postnord och DHL beroende på vilken speditör som använts.
  • Reklamationsrätt gäller ej vid naturliga sprickor, ojämnheter och färgskiftningar som är helt naturligt för kristaller och stenar.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer, en beskrivning av felet samt bifoga tydliga bilder på fel och/eller defekt vara.
  • Om vi inte lyckas med att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande dessa köpevillkor och konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Returfrakt och köpesumma återbetalas först när vi har varorna i vår besittning och efter inspektion av oss.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se
  • Adress för att returnera dina varor är:
  • Kristallknuten Aktiebolag
    Tarstadgården 1103
    26875 Tågarp
  1. Ansvarsbegränsning 
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, pandemi, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  • Fläckar och brännskador/hål samt andra skador som uppstår till följd av felaktig användning av rökelser och rökelsehållare ligger helt på kundens/användarens ansvar.
  • Vi tar inget ansvar om skada på produkt uppstått på grund av felaktig användning, modifiering av produkten eller om kund försökt laga en produkt utan ta kontakt med oss först.
  • Andliga egenskaper och attribut för de varor som saluförs på kristallknuten.se har inte bevisats och erkänts vetenskapligt. Alla läkande/helande eller liknande egenskaper och attribut som beskrivs på kristallknuten.se är inte på något sätt avsedda att ersätta diagnostik eller behandling av en kvalificerad terapeut, psykiatriker eller läkare.

  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter.
  • Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende eller färg. Färgskillnad eller annan skillnad i utseende kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet, upplösning samt stenar och kristallers naturligt förekommande olikheter. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Bilderna på kristallknuten.se fungerar endast som ett riktmärke på hur produkterna kan se ut.
  • Stenar och kristaller är naturprodukter och kan därför ha olika förändringar, sprickor, naturliga hack samt färgskillnader och liknande.
  • Måtten som anges i produktbeskrivningen är cirkamått. Mindre avvikelser kan förekomma.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Kristallknuten Aktiebolag accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Kristallknuten.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
  • För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
  • I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish, Kort.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse 
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Kristallknuten.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.