Budskapsbanner
Webshop med rabattflik FÅ 20%

Villkor

Genom att genomföra ett köp på Kristallknuten.se godkänner du nedanstående villkor.

  1. Om Kristallknuten Aktiebolag
  • Företaget har sitt säte i Tågarp. Företagets postadress är Tarstadgården 1099, 26875 Tågarp.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  • All text, information och alla bilder på kristallknuten.se är skyddat material och får således ej kopieras utan vårt samtycke. Om så sker kan Kristallknuten Aktiebolag vidta rättsliga åtgärder.
  1. Beställning
  • Du måste vara minst 18 år för att få beställa från Kristallknuten.se
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en kund köp.
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
  • Lagda ordrar behandlas alltid individuellt om inget annat anges. Om kunden önskar slå samman flera ordrar måste kunden berätta det för oss via epost till [email protected]. Är en eller flera ordrar redan packade slår vi ej samman ordrar.
  1. Leverans
  • Vi har längre leveranstider under jul- och nyårshelgen. Din order skickas tidigast 20250101
  • Våra normala leveranstider är ca 2 - 5 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Kristallknuten Aktiebolag förbehåller sig rätten till ytterligare längre leveranstid än vad som anges på kristallknuten.se. Det är kundens skyldighet att hålla sig uppdaterad med den fraktinformation som anges på kristallknuten.se. Under perioder kan det förekomma längre leveranstider än det som anges på sidan. Våra egna kristallhängen kan ha förlängd leveranstid då dessa tillverkas i vår egna smyckesverkstad.
  • Vi tar ej ansvar för felaktiga leveransuppgifter. Var noga när du fyller i adress, epost och övriga uppgifter. Det är köparens ansvar att ange korrekt information. Om en försändelse inte kommer fram på grund av felaktigt angiven adress, står kunden för de extra kostnader detta medför. Detta inkluderar kostnad för returfrakt, ny frakt och i de fall en försändelse kommer bort, även för varuvärdet. Kontrollera alltid din skräppost då viktiga mejl från oss, Postnord och DHL kan hamna där. 
  • Vi tar inget ansvar för Postnords och DHLs tid för hantering av försändelser då detta ligger utom vår kontroll. Tänk på att längre leveranstid kan förekomma vid tex helgdagar och högtider.
  • Väljer du Postnord Varubrev som fraktsätt så är din försändelse spårbar men oförsäkrad och delas ut i din brevlåda i den mån det går, får försändelsens ej plats i din brevlåda kan den komma att lämnas/hänga utanför din bostad eller gå till ett ombud där du kan hämta den. Postnord notifierar dig vid leverans. Väljer du Postnord Ombud så kommer ditt paket alltid till ett ombud där du kan hämta ut det. Väljer du DHL får du ditt paket levererat till närmsta DHL Service Point. DHL [dörr till dörr] gäller endast produkter som väger över 10 kg.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress [email protected].
  • Vid ej uthämtad försändelse debiteras kunden en administrationskostnad om 250 kr för att täcka de kostnader som uppstår för Kristallknuten. Vidare kan det även tillkomma fakturakostnad för Klarna och Swish. OBS! Du måste alltid hämta ut din försändelse även om du ångrar dig.
  • Outlösta paket som kommer i retur till oss, skickar vi ej ut igen per automatik. Du som kund måste kontakta oss om du önskar få paketet skickat på nytt. Kund står då för fraktkostnaden samt  administrationskostnaden  på 250 kr enligt ovan.
  • Om din försändelse har kommit bort bör du alltid i första hand kontakta Postnords eller DHLs kundtjänst. Kan de inte hjälpa dig så kontakta oss.
  • Liveboxar har längre leveranstid. Det kan ta upp till 3 veckor innan en livebox skickas.
  • Fri frakt gäller endast för ordrar på 699 kr eller mer (efter eventuell rabatt).
  • Fri frakt gäller ej liveboxar eller grottor/produkter med en vikt som överstiger 10 kg.
  • Liveboxar skickas ej med PostNord Varubrev. De kan endast skickas med PostNord Ombud samt DHL.
  • Fast frakt på 59 kr gäller endast Postnord Varubrev hemleverans. DHL och Postnord ombud kostar extra och är viktbaserad.
  1. Priser och produkter
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Möjlighet att välja EUR och DKR finns.
  • Om inget annat anges så gäller alltid pris per styck.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • Vi förbehåller oss också mot att en vara kan ta slut och visa felaktigt saldo i varulagret. Vi har då rätt att ta bort dessa produkter från din order, alternativt erbjuda en ersättningsvara som är likvärdig i pris, eller leverans när varan är åter i lager. Om önskad utbytesvara är dyrare så betalar kund mellanskillnaden.
  • Ändringar i ordrar som betalas med Klarna kan komma att innebära att Klarna tar en ny kreditupplysning på kund. Genom kunds önskan om förändring i order så godkänner kund att ändringar görs i ordern hos Klarna och att detta kan medföra att kreditupplysnings tas.
  • Rabattkoder gäller endast i webbshoppen om inget annat anges.
  • Rabattkoden 'CRYSTALZ' är endast giltig för nya kunder och gäller på första köpet.
  • Rabattkoder, rabatter samt företagsrabatter gäller ej fyndvaror, varor med nedsatt pris, story sales, liveboxar, frakt och presentkort eller för reavaror.
  • För att samla poäng i vår Kundklubb måste du vara registrerad i kundklubben. Kunder som ej är registrerade kan ej erhålla poäng för sina ordrar. Du kan inte samla poäng på frakt, liveboxar och presentkort. Värdekoden är personlig och kan ej kombineras med några rabatter. Du kan endast samla poäng i webbshoppen på https://kristallknuten.se. Värdekoden gäller ej i vår fysiska butik. Erhållen värdekod kan ej nyttjas tillsammans med rabatter och rabattkoder. Vid en eventuell retur av varor kommer motsvarande poäng dras av från dina poäng.
  • Rabatter gäller ej retroaktivt på redan genomförda köp.
  • Rabatter kan ej kombineras.
  • Företagsrabatten kan ej kombineras med andra rabatter. För att vara företagskund måste man ha ett registrerat och aktivt företag.
  • Vi förbehåller oss rätten att ändra rabatter och rabattkoder utan att meddela detta innan.
  • Tävling där man kan vinna presentkort om man lämnar fullständiga produktomdömen:
  1. Ångerrätt och byte
  • Vid köp av varor på webbplatsen kristallknuten.se har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som börjar gälla en (1) dag efter det att du har tagit emot den vara som du har beställt.
  • Du kan även byta en vara mot en annan likvärdig inom dessa 14 dagar. Du betalar själv både returfrakt samt ny frakt för den vara du vill byta till.
  • Adress för att returnera dina varor är:

Kristallknuten Aktiebolag

Tarstadgården 1099

26875 Tågarp


5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 

  • Du som kund måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till [email protected]. I ditt meddelandet ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du måste meddela oss inom 14 dagar från det att du erhållit varan.
  • Du som kund bör omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du som kund står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning och i originalskick. Vi rekommenderar dig att alltid skicka med spårbart gods till företag och ej till ombud. Du som kund har ansvar för att produkten eller produkterna levereras till Kristallknuten Aktiebolag.
  • Återbetalning av köpeskilling eller utskick av bytesvara görs först när vi har erhållit varan i fullgott skick enligt ovan.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande eventuell värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde (gäller vid använd eller skadad produkt).
  • Om en vara returneras utan att kund meddelat oss inom 14 dagar från det att kund erhållit produkten, eller om den returneras utanför de 14 dagarna kunden har på sig att återföra varan till Kristallknuten Aktiebolag, så förbehåller sig Kristallknuten Aktiebolag rätten att ta ut en returavgift på 250 kr.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig
  • Köp av varor inom kategorin 2:a sortering.
  • Produkter som har modifierats eller på annat sätt påverkats av kund, tex försök att laga en produkt.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Rökelser, vax och hållare till rökelser och vax som använts.
    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar och fotodokumenterar produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att en eventuellt defekt har upptäckts, och inom 2 månader.
  • Om en skada upptäcks på försändelse skall denna omedelbart anmälas till Postnord eller DHL för skadehantering. Detta ska göra direkt på plats till Postnord och DHL beroende på vilken speditör som använts. Om detta ej görs kommer Kristallknuten ej ersätta eventuella skador.
  • Reklamationsrätt gäller ej vid naturliga sprickor, ojämnheter och färgskiftningar som är helt naturligt för kristaller och stenar.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till [email protected], där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer, en beskrivning av felet samt bifoga tydliga bilder på fel och/eller defekt vara.
  • Om vi inte lyckas med att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande dessa köpevillkor och konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Returfrakt och köpesumma återbetalas först när vi har varorna i vår besittning och efter inspektion av oss.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se
  • Adress för att returnera dina varor är:

Kristallknuten Aktiebolag

Tarstadgården 1099

26875 Tågarp

  1. Ansvarsbegränsning 
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, rån, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, pandemi, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Fläckar och brännskador/hål samt andra skador som uppstår till följd av felaktig användning av rökelser och rökelsehållare ligger helt på kundens/användarens ansvar.
  • Vi tar inget ansvar om skada på produkt uppstått på grund av felaktig användning, modifiering av produkten eller om kund försökt laga en produkt utan ta kontakt med oss först.
  • Andliga egenskaper och attribut för de varor som saluförs på kristallknuten.se har inte bevisats och erkänts vetenskapligt. Alla läkande/helande eller liknande egenskaper och attribut som beskrivs på kristallknuten.se är inte på något sätt avsedda att ersätta medicinsk diagnostik eller behandling av en kvalificerad terapeut, psykiatriker eller läkare.

  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter.
  • Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende eller färg. Färgskillnad eller annan skillnad i utseende kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet, upplösning samt stenar och kristallers naturligt förekommande olikheter. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Bilderna på kristallknuten.se fungerar endast som ett riktmärke på hur produkterna kan se ut.
  • Stenar och kristaller är naturprodukter och kan därför ha olika förändringar, sprickor, naturliga hack samt färgskillnader och liknande. Det är även helt naturligt att små bitar/delar/grus och annat löst material på/i ett kristallkluster trillar av under transport. I de fall en kristall är behandlad eller konstgjord, framgår det i produktbeskrivningen.
  • Måtten som anges i produktbeskrivningen är cirkamått. Mindre avvikelser kan förekomma.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Kristallknuten Aktiebolag accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Kristallknuten.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
  • För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
  • I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish, Stripe (kort).
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, DHL
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör (Getanewsletter). Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. I samband med köp kommer din epostadress registreras och kan komma att användas av oss i marknadsföringssyfte (endast via våra egna nyhetsbrev). Vill du inte anmäla dig för marknadsföring via epost behöver du aktivt välja bort detta i kassan. 
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse 
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). Kontakta oss via epost [email protected] om du vill att vi raderar dina uppgifter.
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Kristallknuten.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.